«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.

Båten på bildet er en 22 fots Ibiza Bowrider med Suzuki 200 HK til en samlet verdi på 500 000 kroner. Den er norskeid og ble stjålet i Strømstad i Sverige i 2014. Høsten 2017 ble båten funnet forlatt i den svenske byen og beslaglagt av politiet. De klarte imidlertid ikke å identifisere verken båt eller eier.
- I dette tilfellet hadde tyvene endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
UTSTYR OG KOMPETANSE
Men til tross for endringene, ble forfalskningen avslørt: Micromerker, hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet.
- Vi påfører inntil 10 000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.
Også båtens motor, en Suzuki 200 HK, var stjålet. Denne hadde blitt påført et forfalsket motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.
- Det er bekymringsfullt at tyvene nå har utstyr og kompetanse til å kunne endre både båter og motorers identitet. Men dette er den nye hverdagen politi, tollvesen og vi som arbeider med tyveriforebyggende arbeid må forholde oss til. Det kreves gode systemer, rutiner og kompetanse for å få bukt med denne kriminaliteten, sier Tveide.
GOD KJENNSKAP TIL BRANSJEN
Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Det er ikke uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen.
Det aller meste av tyvgodset fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.
- De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, forklarer Tveide.
TA FORHOLDSREGLER
I en tidligere undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
- Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier Jostein Tveide.
FOREBYGGENDE RÅD:
Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe
-Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr
-Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes
-Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold
-Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem
Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt.
-Bytt ut slitte merker

-Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. -Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten
-Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger
-Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.