«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.

Båten på bildet er en 22 fots Ibiza Bowrider med Suzuki 200 HK til en samlet verdi på 500 000 kroner. Den er norskeid og ble stjålet i Strømstad i Sverige i 2014. Høsten 2017 ble båten funnet forlatt i den svenske byen og beslaglagt av politiet. De klarte imidlertid ikke å identifisere verken båt eller eier.
- I dette tilfellet hadde tyvene endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
UTSTYR OG KOMPETANSE
Men til tross for endringene, ble forfalskningen avslørt: Micromerker, hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet.
- Vi påfører inntil 10 000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.
Også båtens motor, en Suzuki 200 HK, var stjålet. Denne hadde blitt påført et forfalsket motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.
- Det er bekymringsfullt at tyvene nå har utstyr og kompetanse til å kunne endre både båter og motorers identitet. Men dette er den nye hverdagen politi, tollvesen og vi som arbeider med tyveriforebyggende arbeid må forholde oss til. Det kreves gode systemer, rutiner og kompetanse for å få bukt med denne kriminaliteten, sier Tveide.
GOD KJENNSKAP TIL BRANSJEN
Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Det er ikke uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen.
Det aller meste av tyvgodset fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.
- De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, forklarer Tveide.
TA FORHOLDSREGLER
I en tidligere undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
- Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier Jostein Tveide.
FOREBYGGENDE RÅD:
Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe
-Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr
-Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes
-Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold
-Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem
Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt.
-Bytt ut slitte merker

-Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. -Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten
-Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger
-Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.