«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.

Båten på bildet er en 22 fots Ibiza Bowrider med Suzuki 200 HK til en samlet verdi på 500 000 kroner. Den er norskeid og ble stjålet i Strømstad i Sverige i 2014. Høsten 2017 ble båten funnet forlatt i den svenske byen og beslaglagt av politiet. De klarte imidlertid ikke å identifisere verken båt eller eier.
- I dette tilfellet hadde tyvene endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
UTSTYR OG KOMPETANSE
Men til tross for endringene, ble forfalskningen avslørt: Micromerker, hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet.
- Vi påfører inntil 10 000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.
Også båtens motor, en Suzuki 200 HK, var stjålet. Denne hadde blitt påført et forfalsket motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.
- Det er bekymringsfullt at tyvene nå har utstyr og kompetanse til å kunne endre både båter og motorers identitet. Men dette er den nye hverdagen politi, tollvesen og vi som arbeider med tyveriforebyggende arbeid må forholde oss til. Det kreves gode systemer, rutiner og kompetanse for å få bukt med denne kriminaliteten, sier Tveide.
GOD KJENNSKAP TIL BRANSJEN
Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Det er ikke uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen.
Det aller meste av tyvgodset fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.
- De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, forklarer Tveide.
TA FORHOLDSREGLER
I en tidligere undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
- Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier Jostein Tveide.
FOREBYGGENDE RÅD:
Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe
-Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr
-Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes
-Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold
-Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem
Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt.
-Bytt ut slitte merker

-Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. -Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten
-Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger
-Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.