«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.

Båten på bildet er en 22 fots Ibiza Bowrider med Suzuki 200 HK til en samlet verdi på 500 000 kroner. Den er norskeid og ble stjålet i Strømstad i Sverige i 2014. Høsten 2017 ble båten funnet forlatt i den svenske byen og beslaglagt av politiet. De klarte imidlertid ikke å identifisere verken båt eller eier.
- I dette tilfellet hadde tyvene endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
UTSTYR OG KOMPETANSE
Men til tross for endringene, ble forfalskningen avslørt: Micromerker, hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet.
- Vi påfører inntil 10 000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.
Også båtens motor, en Suzuki 200 HK, var stjålet. Denne hadde blitt påført et forfalsket motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.
- Det er bekymringsfullt at tyvene nå har utstyr og kompetanse til å kunne endre både båter og motorers identitet. Men dette er den nye hverdagen politi, tollvesen og vi som arbeider med tyveriforebyggende arbeid må forholde oss til. Det kreves gode systemer, rutiner og kompetanse for å få bukt med denne kriminaliteten, sier Tveide.
GOD KJENNSKAP TIL BRANSJEN
Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Det er ikke uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen.
Det aller meste av tyvgodset fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.
- De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, forklarer Tveide.
TA FORHOLDSREGLER
I en tidligere undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
- Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier Jostein Tveide.
FOREBYGGENDE RÅD:
Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe
-Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr
-Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes
-Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold
-Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem
Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt.
-Bytt ut slitte merker

-Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. -Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten
-Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger
-Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.