«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

«Sandkorn» avslørte profesjonell båtforfalskning

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.

Båten på bildet er en 22 fots Ibiza Bowrider med Suzuki 200 HK til en samlet verdi på 500 000 kroner. Den er norskeid og ble stjålet i Strømstad i Sverige i 2014. Høsten 2017 ble båten funnet forlatt i den svenske byen og beslaglagt av politiet. De klarte imidlertid ikke å identifisere verken båt eller eier.
- I dette tilfellet hadde tyvene endret og forfalsket skrognummeret, fjernet flere graveringer, påført ny maling i alle båtens hulrom og utført andre endringer på båten. Dette er meget profesjonelt utført. Vi har ikke sett lignende arbeid tidligere, og de må ha hatt tilgang til utstyr og kompetanse fra profesjonelle aktører, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
UTSTYR OG KOMPETANSE
Men til tross for endringene, ble forfalskningen avslørt: Micromerker, hvor hvert merke er på størrelse med et sandkorn, ble funnet ved hjelp av UV-lys i et av båtens hulrom. Ett micromerke inneholder nok informasjon til å kunne fastslå båtens- og eierens identitet.
- Vi påfører inntil 10 000 micromerker på båter og båtmotorer. Så selv om de frekke tyvene klarer å fjerne mange av merkene, finner vi stort sett alltid minst ett micromerke og kan dermed foreta en sikker identifisering, forklarer Tveide.
Også båtens motor, en Suzuki 200 HK, var stjålet. Denne hadde blitt påført et forfalsket motornummerskilt. Motoren viste seg tidligere å ha vært montert på en båt av typen Askeladden, som ble stjålet i 2017.
- Det er bekymringsfullt at tyvene nå har utstyr og kompetanse til å kunne endre både båter og motorers identitet. Men dette er den nye hverdagen politi, tollvesen og vi som arbeider med tyveriforebyggende arbeid må forholde oss til. Det kreves gode systemer, rutiner og kompetanse for å få bukt med denne kriminaliteten, sier Tveide.
GOD KJENNSKAP TIL BRANSJEN
Båttyvenes fremgangsmåte har de siste årene blitt mer målrettet og profesjonell. Det er ikke uvanlig med direkte bestillingstyverier, og tyveriene vitner om god kjennskap til bransjen.
Det aller meste av tyvgodset fraktes til utlandet, og i mange tilfeller kan det kun være snakk om bestemte deler av en motor.
- De vet hva de er på jakt etter, og selv om man bare blir frastjålet deler av en motor, kan det medføre skader på båt og motor for flere titalls tusen kroner, forklarer Tveide.
TA FORHOLDSREGLER
I en tidligere undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
- Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier Jostein Tveide.
FOREBYGGENDE RÅD:
Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe
-Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr
-Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes
-Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold
-Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem
Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt.
-Bytt ut slitte merker

-Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. -Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten
-Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger
-Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.