«Mange båtførere er direkte farlige»

LB%20vidar%20korsberg%20dalsb%C3%B8.jpg

FRISK OPP SJØVEISREGLENE: Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB Skadeforsikring har ferske tall som viser at for mange ferdes på sjøen uten tilstrekkelig kunnskap om sjøveisreglene.
FRISK OPP SJØVEISREGLENE: Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB Skadeforsikring har ferske tall som viser at for mange ferdes på sjøen uten tilstrekkelig kunnskap om sjøveisreglene.

«Mange båtførere er direkte farlige»

Drøyt halvparten av landets båtførere innrømmer at de ikke kan sjøveisreglene godt nok. Det viser en landsomfattende undersøkelse som Respons Analyse nylig har gjennomført for DNB Skadeforsikring.

Litt over halvparten av de spurte, 55 prosent, mener de kjenner sjøveisreglene svært godt eller ganske godt. 31 prosent oppgir at de kjenner til reglene verken godt eller dårlig, mens oppsiktsvekkende 15 prosent sier at man kjenner til reglene svært dårlig eller ganske dårlig.
-Men det er viktig å påpeke at dette er hva man tror man kjenner til. Hva man virkelig kjenner til kan være noe annet, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB Skadeforsikring i en kommentar.
Frisk opp kunnskapen
- De ferske tallene viser at det er alt for mange båtførere som er direkte farlige på sjøen. De grunnleggende sjøvettsreglene må alle kunne, og derfor oppfordrer vi båtførere til å friske opp kunnskapen før båtsesongen starter, sier han.
Sjøveisreglene er internasjonale regler som gjelder for alle som ferdes i båt. Reglene kan sammenlignes med trafikkreglene på veien, der spesielt vikepliktsreglene for å unngå sammenstøt og krav om avstand til andre båter er viktige.

- Båter kan være vanskelig å manøvrere eller stoppe, og det oppstår mange kostbare småkollisjoner og mer alvorlige ulykker fordi kunnskapene er lave. Derfor er det svært viktig at båtførere kjenner til når de skal vike, hvordan de skal håndtere båten i trangt farvann og hvordan regelverket er for å holde avstand til andre båter.
- Vi mener at det fortsatt kan gjøres mye med både kunnskapene og holdningene til båtfolket.
Stor fart i ukjent farvann, alkoholpåvirkete båtførere og dårlige ferdigheter er dessverre skyld i alt for mange av ulykkene vi ser til havs, sier han.

Redningsselskapet har utarbeidet en oppsummering av de viktigste sjøveisreglene:
Vikeregler for motorbåter
1. Hold til høyre for møtende båt
Når to motorbåter styrer mot hverandre, skal begge i god tid vike litt til styrbord. Båtene vil da passere hverandre på babord (venstre) side.
2. Vik for båter fra styrbord
Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord.
3. Motorbåt viker for seilbåt
Når en motorbåt og en seilbåt styrer slik at det er fare for sammenstøt, skal motorbåten vike.
Andre vikeregler
1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet
En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.
2. Hold god avstand til nyttetrafikk
Fritidsbåter skal alltid holde av veien for større fartøyer og nyttetrafikk.
3. Hold til styrbord i trange led
En båt som seiler i en trang led eller et trangt løp skal holde til styrbord, så nær ledens eller løpets yttergrense som mulig, når det lar seg gjøre uten fare. Båter mindre enn 20 meter og seilbåter skal ikke sjenere gjennomfarten for en stor båt som bare kan gå sikkert i en trang led eller et trangt løp. En fiskebåt skal ikke sjenere gjennomfarten for en hvilken som helst annen båt som går i trang led eller et trangt løp.
4. Hold god avstand til båter som ikke kan manøvrere normalt.
Både motorbåter og seilbåter skal vike for båter som fisker, som ikke er under kommando, eller som har begrenset evne til å manøvre.

Dette er et utdrag av sjøveisreglene - fullstendig oversikt sjøveisreglene kan du se her.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.