«Fritidsbåt» eksisterer ikke i partiprogrammene

IMG_4335.JPG

ENGASJEMENT: Båtfolket ser at opplagsplassene er hardt presset av utbyggere som heller vil ha blokker enn båter.
ENGASJEMENT: Båtfolket ser at opplagsplassene er hardt presset av utbyggere som heller vil ha blokker enn båter.

«Fritidsbåt» eksisterer ikke i partiprogrammene

Ingen av de politiske partiene har «fritidsbåt» nevnt i sine partiprogrammer. Stortingspolitikerne glimret da også med sitt fravær på KNBFs møte i Oslo, hvor blant annet eiendomsskatt på bryggeanlegg og omregulering av opplagsplass til boligbygging var tema.

Også i mai i år inviterte KNBF stortingspolitikere til debatt, den gang om vrakpantordningen for utrangerte plastbåter som trer i kraft i år. Bare representanter fra Fremskrittspartiet og Høyre dukket opp den gang. I kveld igjen var fritidsbåtpolitikk tema for «folkemøte» blant medlemmene i Kongelig Norsk Båtforbund, en debatt som var ment som en ordveksling med representanter fra alle partier på Stortinget. Ikke èn eneste folkevalgt fra landets nasjonalforsamling kunne stille.
«Meget skuffende»
-Selvsagt meget skuffende, men vi har forståelse for at de har en hektisk tid nå rett før valget, sier generalsekretær Endre Solvang i en kommentar til Båtmagasinet.  Som erstatning hadde han samlet lokalpolitikere fra Oslo og Akershus til paneldebatt om to viktige temaer; skattlegging av avgifter for båtfolk, med spesielt eiendomsskatten i fokus, og bevaring av havne- og opplagsplasser som for tiden er utsatt for formidabelt press fra kommuner og utbyggere som vil ha tak i indrefileten til utbygging av fasjonable leiligheter i strandsonen.
Indrefileten på Sjølyst
Møtet fant sted i Oslo Motorbåtforenings klubbhus på Karenslyst i Oslo, en av de utsatte "filetene" som utbyggere, godt hjulpet av Oslo kommune, vil ha kloa i.
Ikke uventet var det ingen av de seks lokalpolitikerne som ønsker båtfolket annet enn alt godt. Det ble snakket varmt om båt som en viktig del av friluftslivet og ingen ville si at den flotte båthavna med opplagsplass på Karenslyst skulle ofres, i hvert fall ikke før det forelå et tilfredsstillende alternativ. Om det finnes.
Det ble klart og tydelig uttrykket usikkerhet fra KNBF-medlemmene som hadde møtt mannsterke opp. Det lå mye skepsis i lufta, ikke minst fordi de flere ganger før har hørt fagre ord fra politisk hold uten at det har materialisert seg i nevneverdig grad.
DETTE MENTE LOKALPOLITIKERNE

PANELDEBATT: Lokalpolitikerne vil frita båtforeninger for eiendomsskatt, mer uklart hva de mener om opplagsplasser som Karenslyst i Oslo.
PANELDEBATT: Lokalpolitikerne vil frita båtforeninger for eiendomsskatt, mer uklart hva de mener om opplagsplasser som Karenslyst i Oslo.

Oddbjørg Minos, KrF, 1. vara til bystyret i Oslo:
-Vil ha skatt på frivillighet. Havna skal være et levende byansikt.
Andreas Hasle, AP, medlem av bystyret:
Ikke aktuelt med skattlegging av båtforeninger og havneanlegg, Vil ha flere båtplasser og bevare allemannsretten. Vil ikke avvikle opplagsplassen før det finnes alternativ.
Hans Kristian Voldstad, V, vara til Veste Aker bydel
Ikke skatt på frivillighet. Går for permanent fritak for båtforeningene. Vil skape flere båtplasser, hvis eksisterende berøres.
Gjermund Skaar, SV, gruppeleder i Akershus fylkesting:
Er for at eiendomsskatt styres av kommunene, men vil ha fritak for frivillighet. Opptatt av at allemannsretten er truet. Oslo er utsatt for stort press.
Pia Farstad von Hall, H, bystyremedlem i Oslo:
Nei til eiendomsskatt i Oslo. Vil ha på plass en småbåtstrategi som innbefatter flere båtplasser og sikring av nye arealer.
Camilla, Wilhelmsen, FrP, medlem av bystyret i Oslo:
Vil avskaffe eiendomsskatten. Vil verne den siste kyststripen i Oslo. Karenslyst er så følsomt at det må ut av det pågående planarbeidet i Oslo. 
Sistnevnte fikk mest applaus...

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.