«Fritidsbåt» eksisterer ikke i partiprogrammene

IMG_4335.JPG

ENGASJEMENT: Båtfolket ser at opplagsplassene er hardt presset av utbyggere som heller vil ha blokker enn båter.
ENGASJEMENT: Båtfolket ser at opplagsplassene er hardt presset av utbyggere som heller vil ha blokker enn båter.

«Fritidsbåt» eksisterer ikke i partiprogrammene

Ingen av de politiske partiene har «fritidsbåt» nevnt i sine partiprogrammer. Stortingspolitikerne glimret da også med sitt fravær på KNBFs møte i Oslo, hvor blant annet eiendomsskatt på bryggeanlegg og omregulering av opplagsplass til boligbygging var tema.

Også i mai i år inviterte KNBF stortingspolitikere til debatt, den gang om vrakpantordningen for utrangerte plastbåter som trer i kraft i år. Bare representanter fra Fremskrittspartiet og Høyre dukket opp den gang. I kveld igjen var fritidsbåtpolitikk tema for «folkemøte» blant medlemmene i Kongelig Norsk Båtforbund, en debatt som var ment som en ordveksling med representanter fra alle partier på Stortinget. Ikke èn eneste folkevalgt fra landets nasjonalforsamling kunne stille.
«Meget skuffende»
-Selvsagt meget skuffende, men vi har forståelse for at de har en hektisk tid nå rett før valget, sier generalsekretær Endre Solvang i en kommentar til Båtmagasinet.  Som erstatning hadde han samlet lokalpolitikere fra Oslo og Akershus til paneldebatt om to viktige temaer; skattlegging av avgifter for båtfolk, med spesielt eiendomsskatten i fokus, og bevaring av havne- og opplagsplasser som for tiden er utsatt for formidabelt press fra kommuner og utbyggere som vil ha tak i indrefileten til utbygging av fasjonable leiligheter i strandsonen.
Indrefileten på Sjølyst
Møtet fant sted i Oslo Motorbåtforenings klubbhus på Karenslyst i Oslo, en av de utsatte "filetene" som utbyggere, godt hjulpet av Oslo kommune, vil ha kloa i.
Ikke uventet var det ingen av de seks lokalpolitikerne som ønsker båtfolket annet enn alt godt. Det ble snakket varmt om båt som en viktig del av friluftslivet og ingen ville si at den flotte båthavna med opplagsplass på Karenslyst skulle ofres, i hvert fall ikke før det forelå et tilfredsstillende alternativ. Om det finnes.
Det ble klart og tydelig uttrykket usikkerhet fra KNBF-medlemmene som hadde møtt mannsterke opp. Det lå mye skepsis i lufta, ikke minst fordi de flere ganger før har hørt fagre ord fra politisk hold uten at det har materialisert seg i nevneverdig grad.
DETTE MENTE LOKALPOLITIKERNE

PANELDEBATT: Lokalpolitikerne vil frita båtforeninger for eiendomsskatt, mer uklart hva de mener om opplagsplasser som Karenslyst i Oslo.
PANELDEBATT: Lokalpolitikerne vil frita båtforeninger for eiendomsskatt, mer uklart hva de mener om opplagsplasser som Karenslyst i Oslo.

Oddbjørg Minos, KrF, 1. vara til bystyret i Oslo:
-Vil ha skatt på frivillighet. Havna skal være et levende byansikt.
Andreas Hasle, AP, medlem av bystyret:
Ikke aktuelt med skattlegging av båtforeninger og havneanlegg, Vil ha flere båtplasser og bevare allemannsretten. Vil ikke avvikle opplagsplassen før det finnes alternativ.
Hans Kristian Voldstad, V, vara til Veste Aker bydel
Ikke skatt på frivillighet. Går for permanent fritak for båtforeningene. Vil skape flere båtplasser, hvis eksisterende berøres.
Gjermund Skaar, SV, gruppeleder i Akershus fylkesting:
Er for at eiendomsskatt styres av kommunene, men vil ha fritak for frivillighet. Opptatt av at allemannsretten er truet. Oslo er utsatt for stort press.
Pia Farstad von Hall, H, bystyremedlem i Oslo:
Nei til eiendomsskatt i Oslo. Vil ha på plass en småbåtstrategi som innbefatter flere båtplasser og sikring av nye arealer.
Camilla, Wilhelmsen, FrP, medlem av bystyret i Oslo:
Vil avskaffe eiendomsskatten. Vil verne den siste kyststripen i Oslo. Karenslyst er så følsomt at det må ut av det pågående planarbeidet i Oslo. 
Sistnevnte fikk mest applaus...

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Honda Marine kommer med nye og redesignede BF200, 225 og 250 påhengere. Motorene kommer på markedet på slutten av året.
GODE KREFTER: Alle tunge aktører som jobber med sjøsikkerhet samles på et felles torg på årets "Sjøen for alle".
De største aktørene i Norge som jobber med sikkerhet for fritidsbåtfolk har slått seg sammen for å slå et realt sjøslag for sikkerhet på sjøen. Det skjer på et sikkerhetstorg på årets «Sjøen for alle».
For $ 22 700 kan du nå bli kvitt 95 prosent av båtens krenging i bølger, lover produsenten. Dette er den minste stabilisatoren til Seakeeper, som nå lanseres på Miami Boat show.
Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.