«Bellaluminium»

«Bellaluminium»

Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».

Den nye serien føyer seg inn i rekken av aluminiumsbåter vi synes å ha sett før. De nye modellene er laget med tanke på «allbruk» med vekt på praktiske løsninger som gjør dem egnet til både fiske, transport og fine soldager.

    En lett moderat V-bunn på 17,5 grader gir bæring nok til at man har hoppet over steglistene. Det gir stille gange i bølger og for den saks skyld når man ligger for anker og skal nye sjøens stillhet.

    Falcom BR 6 er 5,94 meter lang og 2,19 meter bred. Den er beregnet for motorer på fra 80 - , til 115 hk. Med en vekt på 840 kg pluss motor er beregnet toppfart 38,5 knop. Den større modellen, BR 7 er 6,51 meter lang og 2,34 meter bred. Den veier 1060 kg pluss motor på mellom 115 -, og 150 hk. Beregnet toppfart er 40,5 knop. Begge har drivstofftanker på henholdsvis 105 - , og 135 liter. (Fotos: Lars-Åke Redéen)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Med Volvo Penta som hovedeier, skulle det bare mangle at ikke Seven Marine lanserer en ny gigantmotor med «dobbelt propell». På Miami-messen lanseres to nye modeller på 527 og 577 hester.
Du skaffer deg ikke mange venner med å dra v-åtterne for fri eksos i fredelige kystfarvann. Med dette «grenrøret» kan du velge mellom stille og «rå» lyd.
Den nye serien V-seksere er utviklet på bakgrunn av suksessen med 75, - 150-hesterne. De nye motorene lanseres på Miami-messen.
Ut fra at det enkleste er det beste, er det mange som sverger til den «analoge» dødmannsknappen, - til tross for fikse elektroniske varianter. Er denne det beste fra to verdener?
VOLVO PENTA: Fra september av avvikles Volvo Pentas avdeling i Norge. Svenske Imatech overtar all funksjoner.
Det svenske marine- og industriselskapet Imatech overtar Volvo Pentas virksomhet i Norge.
De fleste kjøper vannscooter for ren fornøyelse. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
På grunn av den økende interessen utvider det svenske forsikringsselskapet Sveda sin årlige båtlivsundersøkelse med en separat vannscooterdel. Over 700 vannscootereiere har svart og det er forskjeller til «vanlige « båtfolk
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune