«Åpen båt» fra Marex

Nyhet:

«Åpen båt» fra Marex

Marex nye 360 «Cabriolet cruiser» er en helplanende båt med en enorm, fleksibel uteplass, mye takket være at man rett og slett hopper over salongareale under dekk. En god tanke. Båten har planlagt premiere på Düsseldorfmessen i januar.

Marex hevder selv at ingen båter under 40 fot har større cockpit/uteplass enn nyskapningen. Enskjønt nyskapning: Du finner igjen mange av løsningene fra 350CC-modellen, men planløsningen er nyskapende i sin funksjonalitet. 

Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.
Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.

En god tanke

Vi testet og brukte familiebåter gjennom tiår uten at salongen under dekk ble brukt til annet en soverom for ungene. Bordet ble senket og ekstra puter ble brukt til å lage en rommelig køye for de unge. Lastet med spill og tegneserier, ble det deres plass ombord både på lange strekk, i havn og mens de voksne «sosialiserte» i uteplassen.

    Hvor familien etterhvert sovnet, var avhengig av båten. Med ekstra sovelugar var saken grei. Hvis båten derimot bare hadde en salong under dekk, endte unger og voksne i familiær forening i en køye som gikk fra borde til borde og i de fleste tilfeller fikk plass til alle.

    Det er denne tanken Marex har tenkt og gjort noe med. Det er ute man vil være. To doble sovelugarer under dekk og dusj/toalett og oppbevaring, er det som tar plassen under dekk.

Plass for mye og mange

Hele ti personer får plass rundt bordet ute. Under sofaer/seter er det vanntett oppbevaring. Utgang til dekket gjennom vindruten er mye brukt på mindre båter, men her er muligheten vakt til live i en større bobåt. Du kan i tillegg bevege deg på 28 cm. brede dollbord på hver side av dekket.

Mye lur tenking

Marex er innovative. Her er det plass til fire personer i fartsretningen. Styrmann i eget sete og trippel co-pilot sete er lurt. Vi har tidligere omtalt Marex smarte kalesjesystem. Dette gjør at du kan åpne og lukke uteplassens sidekalesje og luke med enkle håndgrep.

    Lyse og rommelige sovelugarer, separat dusj/toalett, god skapplass, er bare noe av det båten kan skilte med.

Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"
Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"

Lang og kort

Ute er byssa med utbrettbar benkeplass, 220 liters kjøl, dobbel oppvaskkum, tre bluss ENO gass-koker/komfyr, fyser og godt med skuffer.

    Båten levers i lang og kort utgave, basert på lang eller kort badeplattform på henholdsvis 70 cm. lengde på den korte versjonen eller eller 120 cm på den lange versjonen.

 

Data:

Lengde:   10,99 m (kort versjon) og 11,49 m (lang versjon).

Bredde:     3,49 cm

Drivstoff:    660 l.

Vann:         375 l.

Septik:       230 l.

CE-kategori: B

Vekt: Avhengig av motor(er): 7500 til 8300 kg.

Motorer:

1 x Volvo Penta D6 400 (toppfart ca. 31 knop) 2 x Volvo Penta D4 300, (toppfart, antatt over 37 knop).Yanmar 2 x 260 MD  and Yanmar 2 x  Y 320

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.