«Åpen båt» fra Marex

Nyhet:

«Åpen båt» fra Marex

Marex nye 360 «Cabriolet cruiser» er en helplanende båt med en enorm, fleksibel uteplass, mye takket være at man rett og slett hopper over salongareale under dekk. En god tanke. Båten har planlagt premiere på Düsseldorfmessen i januar.

Marex hevder selv at ingen båter under 40 fot har større cockpit/uteplass enn nyskapningen. Enskjønt nyskapning: Du finner igjen mange av løsningene fra 350CC-modellen, men planløsningen er nyskapende i sin funksjonalitet. 

Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.
Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.

En god tanke

Vi testet og brukte familiebåter gjennom tiår uten at salongen under dekk ble brukt til annet en soverom for ungene. Bordet ble senket og ekstra puter ble brukt til å lage en rommelig køye for de unge. Lastet med spill og tegneserier, ble det deres plass ombord både på lange strekk, i havn og mens de voksne «sosialiserte» i uteplassen.

    Hvor familien etterhvert sovnet, var avhengig av båten. Med ekstra sovelugar var saken grei. Hvis båten derimot bare hadde en salong under dekk, endte unger og voksne i familiær forening i en køye som gikk fra borde til borde og i de fleste tilfeller fikk plass til alle.

    Det er denne tanken Marex har tenkt og gjort noe med. Det er ute man vil være. To doble sovelugarer under dekk og dusj/toalett og oppbevaring, er det som tar plassen under dekk.

Plass for mye og mange

Hele ti personer får plass rundt bordet ute. Under sofaer/seter er det vanntett oppbevaring. Utgang til dekket gjennom vindruten er mye brukt på mindre båter, men her er muligheten vakt til live i en større bobåt. Du kan i tillegg bevege deg på 28 cm. brede dollbord på hver side av dekket.

Mye lur tenking

Marex er innovative. Her er det plass til fire personer i fartsretningen. Styrmann i eget sete og trippel co-pilot sete er lurt. Vi har tidligere omtalt Marex smarte kalesjesystem. Dette gjør at du kan åpne og lukke uteplassens sidekalesje og luke med enkle håndgrep.

    Lyse og rommelige sovelugarer, separat dusj/toalett, god skapplass, er bare noe av det båten kan skilte med.

Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"
Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"

Lang og kort

Ute er byssa med utbrettbar benkeplass, 220 liters kjøl, dobbel oppvaskkum, tre bluss ENO gass-koker/komfyr, fyser og godt med skuffer.

    Båten levers i lang og kort utgave, basert på lang eller kort badeplattform på henholdsvis 70 cm. lengde på den korte versjonen eller eller 120 cm på den lange versjonen.

 

Data:

Lengde:   10,99 m (kort versjon) og 11,49 m (lang versjon).

Bredde:     3,49 cm

Drivstoff:    660 l.

Vann:         375 l.

Septik:       230 l.

CE-kategori: B

Vekt: Avhengig av motor(er): 7500 til 8300 kg.

Motorer:

1 x Volvo Penta D6 400 (toppfart ca. 31 knop) 2 x Volvo Penta D4 300, (toppfart, antatt over 37 knop).Yanmar 2 x 260 MD  and Yanmar 2 x  Y 320

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.