«Åpen båt» fra Marex

Nyhet:

«Åpen båt» fra Marex

Marex nye 360 «Cabriolet cruiser» er en helplanende båt med en enorm, fleksibel uteplass, mye takket være at man rett og slett hopper over salongareale under dekk. En god tanke. Båten har planlagt premiere på Düsseldorfmessen i januar.

Marex hevder selv at ingen båter under 40 fot har større cockpit/uteplass enn nyskapningen. Enskjønt nyskapning: Du finner igjen mange av løsningene fra 350CC-modellen, men planløsningen er nyskapende i sin funksjonalitet. 

Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.
Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.

En god tanke

Vi testet og brukte familiebåter gjennom tiår uten at salongen under dekk ble brukt til annet en soverom for ungene. Bordet ble senket og ekstra puter ble brukt til å lage en rommelig køye for de unge. Lastet med spill og tegneserier, ble det deres plass ombord både på lange strekk, i havn og mens de voksne «sosialiserte» i uteplassen.

    Hvor familien etterhvert sovnet, var avhengig av båten. Med ekstra sovelugar var saken grei. Hvis båten derimot bare hadde en salong under dekk, endte unger og voksne i familiær forening i en køye som gikk fra borde til borde og i de fleste tilfeller fikk plass til alle.

    Det er denne tanken Marex har tenkt og gjort noe med. Det er ute man vil være. To doble sovelugarer under dekk og dusj/toalett og oppbevaring, er det som tar plassen under dekk.

Plass for mye og mange

Hele ti personer får plass rundt bordet ute. Under sofaer/seter er det vanntett oppbevaring. Utgang til dekket gjennom vindruten er mye brukt på mindre båter, men her er muligheten vakt til live i en større bobåt. Du kan i tillegg bevege deg på 28 cm. brede dollbord på hver side av dekket.

Mye lur tenking

Marex er innovative. Her er det plass til fire personer i fartsretningen. Styrmann i eget sete og trippel co-pilot sete er lurt. Vi har tidligere omtalt Marex smarte kalesjesystem. Dette gjør at du kan åpne og lukke uteplassens sidekalesje og luke med enkle håndgrep.

    Lyse og rommelige sovelugarer, separat dusj/toalett, god skapplass, er bare noe av det båten kan skilte med.

Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"
Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"

Lang og kort

Ute er byssa med utbrettbar benkeplass, 220 liters kjøl, dobbel oppvaskkum, tre bluss ENO gass-koker/komfyr, fyser og godt med skuffer.

    Båten levers i lang og kort utgave, basert på lang eller kort badeplattform på henholdsvis 70 cm. lengde på den korte versjonen eller eller 120 cm på den lange versjonen.

 

Data:

Lengde:   10,99 m (kort versjon) og 11,49 m (lang versjon).

Bredde:     3,49 cm

Drivstoff:    660 l.

Vann:         375 l.

Septik:       230 l.

CE-kategori: B

Vekt: Avhengig av motor(er): 7500 til 8300 kg.

Motorer:

1 x Volvo Penta D6 400 (toppfart ca. 31 knop) 2 x Volvo Penta D4 300, (toppfart, antatt over 37 knop).Yanmar 2 x 260 MD  and Yanmar 2 x  Y 320

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.