«Åpen båt» fra Marex

Nyhet:

«Åpen båt» fra Marex

Marex nye 360 «Cabriolet cruiser» er en helplanende båt med en enorm, fleksibel uteplass, mye takket være at man rett og slett hopper over salongareale under dekk. En god tanke. Båten har planlagt premiere på Düsseldorfmessen i januar.

Marex hevder selv at ingen båter under 40 fot har større cockpit/uteplass enn nyskapningen. Enskjønt nyskapning: Du finner igjen mange av løsningene fra 350CC-modellen, men planløsningen er nyskapende i sin funksjonalitet. 

Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.
Uteplassen med luke i vindrua for tilgang til dekket.

En god tanke

Vi testet og brukte familiebåter gjennom tiår uten at salongen under dekk ble brukt til annet en soverom for ungene. Bordet ble senket og ekstra puter ble brukt til å lage en rommelig køye for de unge. Lastet med spill og tegneserier, ble det deres plass ombord både på lange strekk, i havn og mens de voksne «sosialiserte» i uteplassen.

    Hvor familien etterhvert sovnet, var avhengig av båten. Med ekstra sovelugar var saken grei. Hvis båten derimot bare hadde en salong under dekk, endte unger og voksne i familiær forening i en køye som gikk fra borde til borde og i de fleste tilfeller fikk plass til alle.

    Det er denne tanken Marex har tenkt og gjort noe med. Det er ute man vil være. To doble sovelugarer under dekk og dusj/toalett og oppbevaring, er det som tar plassen under dekk.

Plass for mye og mange

Hele ti personer får plass rundt bordet ute. Under sofaer/seter er det vanntett oppbevaring. Utgang til dekket gjennom vindruten er mye brukt på mindre båter, men her er muligheten vakt til live i en større bobåt. Du kan i tillegg bevege deg på 28 cm. brede dollbord på hver side av dekket.

Mye lur tenking

Marex er innovative. Her er det plass til fire personer i fartsretningen. Styrmann i eget sete og trippel co-pilot sete er lurt. Vi har tidligere omtalt Marex smarte kalesjesystem. Dette gjør at du kan åpne og lukke uteplassens sidekalesje og luke med enkle håndgrep.

    Lyse og rommelige sovelugarer, separat dusj/toalett, god skapplass, er bare noe av det båten kan skilte med.

Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"
Det er lagt vekt på lys og rommelighet i "soveavdelingene"

Lang og kort

Ute er byssa med utbrettbar benkeplass, 220 liters kjøl, dobbel oppvaskkum, tre bluss ENO gass-koker/komfyr, fyser og godt med skuffer.

    Båten levers i lang og kort utgave, basert på lang eller kort badeplattform på henholdsvis 70 cm. lengde på den korte versjonen eller eller 120 cm på den lange versjonen.

 

Data:

Lengde:   10,99 m (kort versjon) og 11,49 m (lang versjon).

Bredde:     3,49 cm

Drivstoff:    660 l.

Vann:         375 l.

Septik:       230 l.

CE-kategori: B

Vekt: Avhengig av motor(er): 7500 til 8300 kg.

Motorer:

1 x Volvo Penta D6 400 (toppfart ca. 31 knop) 2 x Volvo Penta D4 300, (toppfart, antatt over 37 knop).Yanmar 2 x 260 MD  and Yanmar 2 x  Y 320

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».